Slideshow Image 1 Slideshow Image 2 Slideshow Image 3 Slideshow Image 4 Slideshow Image 5 Slideshow Image 6
wenel

Atrakcje

Ustka to czyste, piaszczyste plaże, które rozciągają się po obu stronach kanału portowego na przestrzeni 2 km wzdłuż linii brzegowej.
Wschodnią stronę wybierają osoby lubiące aktywny wypoczynek i atmosferę wakacyjnego zgiełku, zachodnia przeznaczona jest dla osób preferujących ciszę i spokój z dala od rozbawionego tłumu. Ustka zaliczana do najatrakcyjniejszych nadmorskich kąpielisk, w rankingu tygodnika "Polityka" otrzymała tytuł "Kurort na pięć gwiazdek" Na to miana miało wpływ wiele elementów m.in. czyste wody, bogata infrastruktura - przebieralnie plażowe, kosze wiklinowe, natryski na plaży, toalety ogólnodostępne oraz zejścia dla niepełnosprawnych. Nad bezpieczeństwem plażowiczów czuwają ratownicy wyposażeni w najnowszy sprzęt.

Port i usteckie molo
to miejsce dla rybaków, żeglarzy, wędkarzy oraz wszystkich lubiących "morskie przygody". Pierwszy ustecki port istniał co najmniej od połowy XIV wieku. Obecny jego wygląd to efekt rozbudowy w latach 1899-1903. Przy zachodnim falochronie zachowały się do dziś pozostałości starej "główki" z 1863 roku.

Z Ustki na Bornholm
wakacyjnym gitem są weekendowe rejs na Bornholm nazywany "rowerowym rajem, wyspą artystów i ogrodów". Połączenia promowe uruchamiane są od czerwca do sierpnia i łączą Ustkę z NEXO. W trakcje pobytu w naszym mieście każdy powinien wybrać się w prawdziwą morską podróż komfortowym katamaranem.

Promenada nadmorska
- miejsce towarzyskich spotkań, rekreacyjnych i zdrowotnych spacerów, organizacji festynów, koncertów gwiazd polskiej estrady, festiwali muzycznych. Liczne kawiarnie, restauracje i puby pozwalają na przyjemne spędzanie czasu po całodziennym leniuchowaniu na plaży. Nadmorski park spacerowy powstał w 1875 roku. Wówczas posadzono tu ozdobne drzewa, potem powstały ekskluzywne pensjonaty i restauracje. Dużą atrakcją były bale z udziałem umundurowanych galowo oficerów marynarki wojennej. Dziś proponujemy wziąć udział w licznych wydarzeniach kulturalno - rekreacyjnych oraz festynach przygotowanych specjalnie dla gości odpoczywających w Ustce.

Zabiegi i odnowa biologiczna
zabiegi lecznicze, masaże, kąpiele zdrowotne, ingalacje, sauny, siłownia, gimanstyka zbiorowa, zaproponujemy również kuracje relaksacyjne, zdrowotne i odmładzające. Okolice Ustki najwygodniej zwiedzać wyznaczonymi szlakami turystycznymi. Można poruszać się pieszo lub rowerem. Ale najpierw warto dowiedzieć się, co ciekawego kryją okolice. Polecamy zobaczyć....

Słowiński Park Narodowy
uznany przez UNESCO za światowy rezerwat biosfery. Na tym obszarze spotkać można unikalną roślinność i zwierzynę. Jednak największą turystyczną atrakcją są tzw. ruchome wydmy. Najciekawszymi miejscami widokowymi są: wieża na górze Rowokół oraz latarnia morska w Czołpinie. Nie wolno pominąć Muzeum Przyrodniczego w Smołdzinie oraz Skansenu w Klukach.

Park Krajobrazowy "Dolina Słupi"
to jeden z najstarszych parków krajobrazowych w Polsce obejmujący obszar środkowego biegu rzeki Słupi. To park typu dolinnego, charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem wysokościowym, bogactwem form, pięknymi krajobrazami, na które składają się bory sosnowe, dąbrowy i buczyny, liczne jeziora, zbiorniki zaporowe, rzeki, przebogaty świat zwierząt i roślin. Na terenie parku znajduje się kilka rezerwatów: Grodzisko Borzytuchom, Jezioro Małe i Duże Sitno, Gołębia Góra, Gniazdo Orła Bielika.

Rezerwat "Buczyna Nad Słupią"
do którego można dość czerwonym lub żółtym szlakiem turystycznym, Ochroną objęty jest kompleks leśny położony na dnie i prawym zboczu doliny rzeki, które porośnięte jest starymi, potężnymi bukami. Morena denna porozcinana jest głębokimi parowami z kwaśna buczyną niżową, żyzną buczyną niżową i lasem dębowo - grabowym.

SZLAKI TURYSTYKI PIESZEJ : I. Łeba - Rowy - Ustka - Jarosławiec
Czerwony szlak turystyczny Nadmorski 86,0 km Szlak rozpoczyna się przy dworcu kolejowym w Łebie, dalej wiedzie ul. Dworcową i Sienkiewicza. Po przejściu przez most na kanale, łączącym jez. Łebsko z morzem, przechodzimy obok campingu nr 77 Intercamp. Przy najbliższym rozwidleniu dróg, szlak czerwony skręca w lewo. Natomiast warto zejść z trasy idąc w prawo, w kierunku plaży. Jesteśmy na terenie starej osady, która obecnie jest pod wydmami. W XVI wieku, w centrum starej Łeby znajdował się ratusz i kościół św. Mikołaja z czerwonej cegły, którego pozostałości murów można zobaczyć pośród pagórków wydmowych porośniętych lasem.

Łeba
- Pierwsze wzmianki o wiosce rybackiej, położonej po zachodniej stronie rzeki Łeby, pochodzą z ok.1282 roku. Dnia 11 stycznia 1558 r. potężny sztorm na Bałtyku spowodował wtargnięcie wody morskiej do Łeby. Tragedia powtórzyła się w 1570 roku. Mieszkańcy opuścili starą osadę i przeszli w bezpieczne miejsce na prawą stronę rzeki. Szlak czerwony wiedzie w kierunku Rąbki ( 2,5 km - 83,5 km) i dalej na teren Słowińskiego Parku Narodowego. Osobliwością krajobrazową są ruchome wydmy. W Rąbce należy wykupić bilet wstępu do Parku Narodowego. Dalej 3 km wąską drogą betonową, pośród sosnowych lasów porastających wydmy, docieramy do niewielkiego placu gdzie są miejsca do odpoczynku. Trasa wiodła przez rezerwat Mierzeja. Tu kończy się droga, którą pokonać można rowerem lub wózkiem elektrycznym wypożyczonym w Rąbce. Miejsce to jak i widoczne budowle betonowe są dawną lokalizacją wyrzutni rakiet V-2, które przez Niemców miały być użyte podczas II wojny światowej. Trasa szlakiem czerwonym prowadzi drogą leśną do ruchomej wydmy- Łąckiej Góry ( 8,5 km - 77,5 km ).

Jezioro Łebsko
ma powierzchnię 7140 ha i jest trzecim jeziorem w Polsce pod względem powierzchni. Długość wynosi 16,3 km, szerokość 7,6 km, a maksymalna głębokość 6,3 m. Nazwa wydmy Łąckiej pochodzi od nazwy wioski Łączki zasypanej w XVIII wieku. W wyniku przemieszczenia się wydmy, odsłaniają się zwęglone pnie drzew. Niektóre z nich, a szczególnie olchy, wracają do życia wypuszczając ponownie młode pędy i liście. Na wydmach szlak turystyczny oznakowany jest żerdziami. Kierujemy się na północ do morza. Przechodzimy przez kilka wałów wydmowych częściowo utrwalonych roślinnością trawiastą, krzewami i drzewami iglastymi. Tuż przed wałami wydmowymi spotkać można owadożerną rosiczkę lub mikołajek nadmorski - symbol Słowińskiego Parku Narodowego. Po dotarciu do morza szlak czerwony kieruje się na zachód, wzdłuż brzegu morskiego. Po lewej stronie towarzyszą nam białe, ruchome wydmy. Po przebyciu 10,5 km schodzimy z plaży i przez wydmy utrwalone trawą i kosodrzewiną kierujemy się na ruchome wydmy. Z najwyższego punktu 40m n.p.m. widać wzniesienie Rowokół 115 m n.p.m., a opodal latarnię morską w Czołpinie. Schodzimy z wydmy, u podstawy której jest podmokły las sosnowy oraz osobliwy sosnowy bór chrobotkowy, z powykręcanymi konarami i licznymi porostami. Idąc drogą leśną dochodzimy do parkingu śródleśnego, na którym w sezonie letnim są punkty gastronomiczne. Trasa z plaży do parkingu - 3 km. Po przejściu 200 m, po prawej stronie oznakowane jest dojście do latarni morskiej odległej o 1 km, która udostępniona jest zwiedzającym. Wracamy na szlak turystyczny ( 23,0 km - 63,0 km ) kierując się na zachód. Po 100 m przechodzimy przez szosę wchodząc w las. Do najbliższego przystanku autobusowego jest 2,5 km. Po przejściu ok.2 km jesteśmy nad jeziorem Dołgie Wielkie (25,0 km - 61,0 km ) o powierzchnia 156 ha i głębokości 2,9 m.. Skręcamy w lewo idąc przez tereny leśne porastające wydmy. Pojawia się kolejne jezioro Dołgie Małe, do którego od strony zachodniej wkracza wydma. Na jezioro i wydmy otaczające można popatrzeć z drewnianego pomostu.

Jezioro Dołgie Małe
- powierzchnia 6,3 ha, maksymalna głębokość 1,7m. Dalej kierując się na południowy zachód, dochodzimy do miejsca ( 30,0 km - 56,0 km ), w którym szlak czerwony biegnie na zachód, a pojawiający się szlak czarny skręca na południe, do miejscowości Gardna Wielka oddalonej o 4,5km. Wędrówka wiedzie mierzeją o szerokości 1 - 2 km. Idziemy brzegiem Jeziora Gardno do miejscowości Rowy (36,5 km - 49,5 km). Ok. 1,5 km przed wsią, nad jeziorem jest drewniana wieża widokowa, z której roztacza się piękny widok na okolicę.

Jezioro Gardno
jest o pow. 2468 ha a maksymalna głębokość 2,6 m. Na jeziorze jest wyspa kamienna (głazy narzutowe) o powierzchni 0,6 ha. Szlak czerwony wiedzie przez Rowy.

Rowy
- wieś rybacka. W sezonie letnim gości wielu wczasowiczów i turystów. Legenda głosi, że wieś założona została przez rozbitków, uciekinierów z Wolina po napadzie Wikingów. Najstarsze dokumenty z nazwą wsi pochodzą z 1282 roku. Ciekawym obiektem zabytkowym jest kościół z 1844 - 49 roku w stylu neoromańskim, zbudowany z polodowcowych głazów narzutowych. Wchodzimy na tereny Obszaru Chronionego Krajobrazu. W odległości 5 km od Rowów znajduje się aktywny, wysoki klif porośnięty buczyną pomorską. Na plaży są liczne głazy narzutowe ( 41,5 km - 44,5 km). Po przejściu 1,5 km jesteśmy w pobliżu wsi letniskowej Poddąbie gdzie z korony klifu będącej na wysokości ok. 20 m n.p.m. można zejść schodami na plażę. Szlak turystyczny wiedzie dalej koroną klifu pośród lasów bukowych i sosnowych. Przekraczamy potok Orzechówka (49,0 km - 37,0km). U ujścia rzeczki, po prawej stronie jest wzniesienie zwane "Królewskim tronem". Podobno w czasie wojny trzydziestoletniej Szwedzi stworzyli na niej obserwacyjne stanowisko dowodzenia. Po przejściu 3,5 km przez las sosnowy, docieramy do Ustki, w pobliże latarni morskiej (52,5 km - 33,5 km). Szlak turystyczny czerwony poprowadzony jest ul. Marynarki Polskiej i dalej ul. Słupską. Za ogrodzeniem magazynowym (za drukarnią) skręca w prawo, przecina tory kolejowe, a następnie skręca w lewo. Po ok. 400 metrach znajdujemy się na wysokim brzegu rzeki Słupi w obszarze rezerwatu leśnego Buczyna nad Słupią. Przy ponownym dojściu do torów kolejowych skręcamy w prawo. Schodzimy na dno zabagnionej doliny gdzie po drewnianym mostku przechodzimy na drugą stronę (57,0 km - 29,0 km ). Jesteśmy we wsi Wodnica. Na odcinku od Wodnicy do Ustki rzeka ma 8 km długości i 15 dużych zakoli. Z Ustki do Wodnicy towarzyszył nam żółty szlak turystyczny ( Ustka -Słupsk -Bytów Dolina Słupi ). Przy zabudowaniach nr 25 skręcamy w lewo, a następnie po dojściu do polnej drogi, ponownie w lewo. Droga prowadzi do wsi Pęplino (60,0 km - 26,0 km ). We wsi zachowane zagrody czworoboczne, chałupy ryglowe, budynki bramne z początku i pierwszej połowy XIX wieku. Trasa wiedzie przez wieś, drogą brukowaną, z której skręcamy w prawo. Drogą polną kierujemy się do widocznej w dali wsi Starkowo (65,0 km - 21,0 km). Dużo tu starych chałup ryglowych z XVIII - XIX wieku, o dachach naczółkowo-dymnikowych, obory z zachowanymi galeryjkami. Wychodzimy ze wsi idąc główną drogą. Mijamy kapliczkę z krzyżem przydrożnym i dochodzimy do starego nasypu kolejowego. Mijamy stare zabudowania stacyjne i po 2 km jesteśmy na drodze asfaltowej prowadzącej w prawo do wsi Zaleskie.

Zaleskie
- pierwsze wzmianki zachowane są z 1575 roku. Kościół filialny, zbudowany w latach 1754 - 1757 ryglowy, obmurowany cegłą, salowy z wieżą. Dawny dwór z XVIII wieku ze starodrzewiem. Po minięciu wiaduktu trasa wiedzie w kierunku jeziora Marszewo opodal wsi Marszewo (72,0 km - 14,0 km ), dalej w kierunku zachodnim przez urocze, piękne krajobrazowo tereny do wsi Korlino (77,0 km - 9,0 km ). W kierunku północnym widać Jezioro Wicko. W Korlinie, za kapliczką należy skręcić w prawo do wsi Łącko ( 79,0 km - 7,0 km ).

Łącko
- Wieś znana była już w czasach średniowiecznych. Do początku XVI wieku dwa razy w roku organizowane były jarmarki. Zachowane zostały dziewiętnastowieczne budynki ryglowe. Cennym zabytkiem jest murowany kościół późnogotycki z XV - XVI wieku. Za wsią przy, gospodarstwie rybackim skręcić należy na drogę polną, która (3,0 km) prowadzi do szosy, a dalej (4 km) do Jarosławca (86,0 km - 0,0 km ).

Jarosławiec
- latem tętniąca życiem wieś rybacka z latarnią morską o wysokości 33,3 m. Czerwony szlak turystyczny Nadmorski wiedzie dalej na zachód w kierunku Darłowa.

II. Ustka - Bydlino - Słupsk - Dębnica Kaszubska - Gałąźnia Mała - Bytów
Żółty szlak turystyczny "Doliną Słupi" 95,0 km Początek żółtego szlaku turystycznego jest w Ustce, przy dworcu kolejowym (0,0 km - 95,0 km). Dochodzimy do ul. Słupskiej. Tu pojawia się szlak czerwony. Opis przebiegu szlaku żółtego na odcinku Ustka - Wodnica jest przy szlaku czerwonym Nadmorskim. Po przejściu przez rzekę Słupię w Wodnicy, szlak czerwony skręca w prawo, natomiast szlak żółty kieruje się w lewo. Wiedzie szeroką piaszczystą drogą wysadzaną topolami i wierzbami. Dochodzimy do lasu i po chwili jesteśmy pod wiaduktem kolejowym (5,5 km - 89,5 km ). Dalej trasa prowadzi przez starodrzew sosnowy. Mijamy potok, który jest lewym dopływem Słupi i wkrótce skręcamy w prawo do wsi Charnowo.

Charnowo
- wieś ulicówka o długości ok. 1,5 km ( 7,5 km - 87,5 km ). Warto zobaczyć Kościół filialny, barokowy ołtarz z końca XVIII wieku. We wsi liczne chałupy szachulcowe z ozdobami nadokiennymi z końca XVIII - XIX wieku. Mijamy wieś idąc drogą gruntową. Przed rozwidleniem dróg, po prawej stronie widoczny wał ziemny. To ślady po grodzisku średniowiecznym. Widoczne są pierwsze zabudowania wsi Gałęzinowo. Po przejściu ok. 900 m jesteśmy na drodze utwardzonej Strzelinko - Bydlino. Szlak wiedzie przez las. Przed Bydlinem teren jest bardzo urozmaicony. Wchodzimy na szosę Ustka - Słupsk i po przejściu przez most na Słupi (14,5 km - 80,5 km ) kierujemy się do Słupska, skręcamy w lewo, dochodzimy do lasu. Idziemy drogą obok starych dębów i dalej ścieżką w kierunku kładki na rzece Słupi. Za nią, na rozwidleniu dróg, skręcamy w prawo w kierunku widocznego zabudowania. Mijamy gospodarstwo i po 500 m jesteśmy nad Słupią. Po 3 km wędrówki w pobliżu rzeki dochodzimy do wysokiego brzeg porośniętego bukami skąd widok na krętą rzekę ze starorzeczami. Wędrujemy na południe. Przekraczamy strumyk płynący wąską, głęboką doliną. Wychodzimy na łąki. Po drugiej stronie rzeki jest wieś Włynkowo. Dochodzimy do lasu i dalej drogą wydostajemy się nad rzekę Słupię. Uważając na znaki szlaku żółtego kierujemy się do Słupska pod wiaduktem kolejowym ( 25,5 km - 69,5 km). Ulicami Sportową, Kaszubską, Zamiejską, Orzeszkowej, Wandy i Kilińskiego dochodzimy do siedziby PTTK przy ul. Szarych Szeregów (28,0 km - 67,0 km ).

Słupsk
- Siedziba prezydenta miasta i starosty powiatu słupskiego. 100 tysięcy mieszkańców. Warty obejrzenia jest m.in. zespół obwarowań miejskich, Zamek Książąt Pomorskich, kościół Mariacki z XIV w. Od siedziby PTTK szlak żółty wytyczony jest razem ze szlakiem czarnym. Prowadzą one ul. Szarych Szeregów w pobliżu parku z licznymi pomnikami przyrody. Tu znajduje się pomnik Powstańców Warszawy. Po drugiej stronie rzeki widoczna jest budowla z czerwonej gotyckiej cegły - dawny kościół św. Mikołaja z XIV wieku, a obecnie Biblioteka Miejska. Dochodzimy do mostu Kowalskiego. Za mostem w prawo i idziemy wzdłuż rzeki, mijamy budynek sądu oraz spichlerz z XIX wieku. Po przeciwległej stronie Słupi są mury obronne z XIV wieku oraz Baszta Czarownic z XV wieku, w której przetrzymywano kobiety posądzone o czary - obecnie Salon Sztuki Współczesnej BWA. Dochodzimy do ul. Garncarskiej. Tu po lewej stronie kościół Św. Ottona. Po prawej stronie, za rzeką widać Zamek Książąt Pomorskich - obecnie siedziba Muzeum Pomorza Środkowego z bogatą kolekcją dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza. Obok zamku XIV-wieczny młyn, podominikański kościół św. Jacka z XV wieku oraz ryglowy spichlerz Richtera z 1780 roku. Dochodzimy do śluzy na Słupi, a następnie aleją brzozową i przez tzw. Lasek Południowy w kierunku Krępy. Oznakowania są wzdłuż dawnego torowiska kolejki wąskotorowej łączącej Słupsk z miejscowością Budowo. Przy drodze widoczny pomnik ku czci 24 osób zamordowanych przez hitlerowców, więźniów obozowych. Szlak żółty i czarny wiedzie przez starodrzew sosnowy, który porasta zbocze doliny Słupi. Przy skręcie drogi asfaltowej w lewo, szlak skręca w prawo, w leśną drogę, która doprowadza do rzeki Glaźny (35,0 km - 60,0 km). Znajdujemy się na terenie Parku Krajobrazowego �Dolina Słupi". Przechodzimy przez rzekę i po 100 m jesteśmy na drodze gruntowej Krępa - Łosino. Szlak prowadzi przez tereny zalesione, miejscami starym torowiskiem kolejowym do wsi Lubuń (40,5 km - 54,5 km. Jesteśmy na drodze asfaltowej Lubuń - Kwakowo. Tu szlak czarny skręca w prawo do Kwakowa. Idziemy dalej starym nasypem kolejowy. Przekraczamy szosę Lubuń - Żelkowo. Po przejściu 1,5 km, wchodzimy na drogę brukowaną, która wiedzie do wsi Skarszów nad rzeką Skotawą (45,5 km - 49,5 km ). Droga prowadzi pod górę. Mijamy małą hydroelektrownię Skarszów Dolny z 1922 r..Wykorzystano tu 8 metrowy spadek wody. Idąc drogą gruntową wzdłuż kanału doprowadzającego wodę ze Skotawy do elektrowni, kierujemy się do wsi Dębnica Kaszubska (47,5 km - 47,5 km ). We wsi kościół parafialny z 1584 r. Przekraczamy rzekę Skotawę kierując się przez lasy sosnowe do Krzyni ( 53,0 km - 42,0 km ). Tu w 1925 r. wybudowano na Słupi zaporę o wysokości ok. 7m z jazem. Powstał zbiornik o powierzchni ok. 126 ha. W Krzyni na terenie dawnego parku dworskiego są liczne pomniki przyrody m.in. ponad trzystuletnia sosna �Księżna� mająca 380 cm w obwodzie, o wysokości 33 m. Wędrówka odbywa się zachodnim brzegiem zbiornika. Schodzimy na dno doliny. Przekraczamy Słupię (59,5 km - 35,5 km ) w pobliżu kolejnego sztucznego zbiornika wodnego. Wykorzystany jest spadek wody z wysokości ok. 12 metrów. Znaki żółte wiodą przez tereny leśne do wsi Gałąźnia Mała nad rzeką Słupią (65,0 km - 30,0 km).

Gałąźnia Mała
- we wsi znajduje się kościółek z 1898 roku, park podworski z okazałymi drzewami świerków, daglezji i buków oraz dwa dęby liczące kilkaset lat. Dębom tym nadano legendarne imiona: księcia pomorskiego Warcisława i szlachcianki Sydonii. Drogą brukowaną dochodzimy do kolejnej na Słupi elektrowni wodnej w Gałąźni Małej (66,0 km - 29,0 km). Uruchomiono ją w 1914 roku. W 1924 r., kiedy uruchomiono ostatnią, piątą turbinę, elektrownia uzyskała moc 3,5 MW. W tych latach była to największa elektrownia na Pomorzu. Do budowy obiektu wykorzystano bardzo ciekawe rozwiązania techniczne, które zobaczyć można kierując się do wsi Niepoględzie. W pobliżu elektrowni jest interesująca oznakowana ścieżka przyrodnicza. Docieramy do szosy Niepoględzie - Krosnowo ( 69,0 km - 26,0 km ), dalej za znakami dochodzimy do wsi Gałęzowo (71,0 km - 24,0 km). Wędrujemy przez tereny leśne, krawędzią doliny rzeki Słupi (78,5 km - 16,5 km). Za rzeką wchodzimy na teren rezerwatu leśno-krajobrazowego Gołębia Góra (79,0 km - 16,0 km ). Osobliwością są 180-letnie sosny o wysokości 30 m posiadające rzadko spotykany, łuskowaty układ kory. W dnie doliny występuje olszyna bagienna, wyżej buczyna, graby, dęby szypułkowe i daglezja. Kolejne odcinki szlaku wiodą przez tereny leśne do wsi Gostkowo (86,5 km - 8,5 km ) gdzie opuszczamy Park Krajobrazowy �Dolina Słupi�. Zakończenie trasy jest w Bytowie ( 95,0 km - 0,0 km ).

Bytów
- miasto nad rzeką Bytową, dopływem Słupi. Liczy 18 tys. ludności. Do zwiedzenia: muzeum regionalne mieszczące się w zamku krzyżackim z XIV wieku, kościółek polsko-ewangielicki z XVI wieku, budynek poczty konnej z XIX wieku oraz młyn z XIX wieku. Na zamku organizowane są walki rycerskie i imprezy folklorystyczne. Tekst: Albin Orłowski (W opracowaniu A.Orłowskiego, �Szlaki turystyki pieszej w regionie słupskim� 1998 rok, zawarte są szczegółowe opisy tras wędrówek pieszych oraz 16 map w skali 1 100 000)

SZLAKI TURYSTYKI ROWEROWEJ : Z Ustki w cztery strony świata
Na wycieczkę rowerową można wybrać się o każdej porze roku. Służą one w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej, utracie nadwagi, poznaniu największych osobliwości przyrodniczych polskiego wybrzeża oraz prawdziwie turystycznej przygodzie.

Na wchód od Ustki > Szlak zwiniętych torów
Ustka - Rowy (ok. 21 km); najlepiej znanym i turystycznie zagospodarowanym jest szlak "zwiniętych torów". Wyjazd z Ustki ul. Grunwaldzką w stronę Rowów, dalej ulicą Armii Krajowej, od której szlak jest oznakowany. Prowadzi on głównie nasypami poniemieckich, zdemontowanych w 1945 roku linii kolejowych, stanowiący obecnie odcinek przyszłej Hanzeatyckiej Trasy Rowerowej. Są dwie możliwości. Trasa 16- kilometrowa dla mniej zaawansowanych oraz ponad 60-kilometrowa (wydłużona o odcinki "zwiniętych torów" u podnóża najwyższej w nadmorskich okolicach góry Rowokół i pętlę wokół jeziora Gardno na obszarze Słowińskiego Parku Narodowego) dla wytrenowanych cyklistów.

Na południowy wschód i południe od Ustki > "Czarne wesele" w Klukach
(ok. 90 km w obie strony). Najdłuższa trasa rowerowa z Ustki, wiodąca "zwiniętymi torami" do Smołdzina, a stamtąd przez "bocianie łąki" do wsi Łokciowe i kilka kilometrów asfaltem do Kluk. Wyprawa dla długodystansowców, polecana zwłaszcza latem, kiedy Kluki � prawie cała miejscowość stanowi Muzeum wsi Słowińskiej - ożywają jarmarkami folklorystycznymi.

ˇ Żeremia bobrów i stara elektrownia wodna na Łupawie w Żelkowie
(ok. 55 km). Trasa najeżona ciekawostkami przyrodniczymi i pamiątkami dawnej techniki. Prowadzi �zwiniętymi torami� do Komina, stamtąd do Bukowa i Żelkowa. Wzdłuż żeremi bobrów żyjących na rozlewiskach Łupawy, przechodzi na tzw. pętlę wokół jeziora Gardno i poprzez Rowy zawraca do Ustki.

> "Szlakiem elektrowni wodnych"
(ok. 20 km dojazd z Ustki do Słupska, następnie ok. 70 km trasy w jedną stronę). Park Krajobrazowy dolina Słupi wraz z kaskadą zapór z najstarszymi w europie czynnymi elektrowniami wodnymi na rzece Słupi i wpadającej do niej Skotawie. W Parku Krajobrazowym Dolina Słupi o powierzchni ponad 37 tys. hektarów znajduje się m.in. 10 obszarów chronionego krajobrazu i 8 rezerwatów przyrody. Znajduje się tu 58 pomników przyrody, żyje ponad 40 gatunków płazów 1 4 gatunki gadów. Ponadto żyje tu 138 gatunków ptaków, w tym orły bieliki i czarne bociany. Funkcjonujący od 100 lat na Słupi i dopływającej do niej Skotawie system energetyczny obejmuje hydroelektrownie (idąc w górę rzeki) w zabytkowym młynie w Słupsku, Skarszowie Dolnym ( na Skotawie), Krzyni, Konradowie (Strzegominie), Gałęźni Małej i Soszycy (Strugi) pod Bytowem. Dużą część tras rowerowych stanowią nasypy po "zwiniętych torach".

Na zachód od Ustki
> Szlak poligonowy Ustka - Jarosławiec (ok. 28 km w jedną stronę). Jazda rowerowa po podusteckim poligonie wojskowym jest możliwa nawet kilka razy w roku, ale pod warunkiem uzyskania zgody dowództwa. Na poligonie odnajdziemy m.in. pozostałości dawnych wsi Broń i Zalesi, zabytkowe urządzenia przetoki między przymorskim, zarastającym jeziorem Modła, a Bałtykiem oraz budowle z czasów międzywojennych, kiedy było tu niemieckie lotnisko i wodowisko na jeziorze Wicko. Stacjonowały tu m.in. wodnosamoloty, których eskadry uderzyły na polskie wybrzeże w 1939 roku. Przez wiele powojennych lat ćwiczyły tu armie państw Układu Warszawskiego. Obecnie jest to poligon na którym często ćwiczą wojska państw NATO. Dalej z Jarosławca ok.20 kilometrowa, przepiękna trasa rowerowa, wiodąca przeważnie czerwonym szlakiem ciągnie się wzdłuż Bałtyku do Darłówka.

Na północ od Ustki
> Letnie wyprawy rowerowe na Bornholm Na sezon letni (zwykle od końca czerwca do końca sierpnia) Żegluga Gdańska uruchamia połączenie promowe przez Bałtyk między Ustką i Nexo. Prom zabiera rowery, samochód zostawić należy na parkingu w Ustce. Na Bornholm, by poznać jego najciekawsze miejsca trzeba zarezerwować sobie przynajmniej tydzień. Wyspa ta licząca wobwodzie ok. 150 km, ma ponad 200 km tras rowerowych łącznie. Ze względu na dobrą nawierzchnię bornholmskich tras rowerowych najbardziej przydatnym będzie nie tzw. góral, a rower trekkingowy (zwany też turystycznym) na 28-calowych kołach.